Pas på bilens dæktryk - 3 rigtigt gode grunde

Skrevet d.18. juli 2011

 

Du kan købe en nok så fantastisk bil med et par dertilhørende glimrende bildæk, men alle dine pinsler og trængsler er spildte, hvis du alligevel kører med et lavt dæktryk.

Faktisk er der hele 3 uheldige bivirkninger ved at køre med et bare lidt for lavt dæktryk: ikke alene er det dyrt, det er også skadeligt for miljøet og farligt for bilens sikkerhed. Det er naturligvis hårde påstande at komme med i forhold til noget så sagligt som bilens dæktryk, men den er nu god nok:

For lavt dæktryk er dyrt

Bilens rullemodstand er et udtryk for den energi, der tabes, når dækket ruller hen ad vejen. Var der ingen rullemodstand ville bilen aldrig stoppe, men så nemt er det som bekendt ikke at køre bil. Det ville ellers være en hel del billigere..

Har man ikke pumpet ens dæk op til de anbefalede mængder luft, øger man bilens rullemodstand, som blandt andet også afgøres af aerodynamik. Øger man rullemodstanden, skal bilen bruge mere benzin, og faktisk er dæktrykket afgørende for omkring 20 % af ens rullemodstand. Derfor kan det meget hurtigt udmønte sig i kroner og øre, at bilens dæktryk er helt up-to-date – eller slet ikke!

Hold dæktrykket optimalt for din pengepungs skyld. Dine penge kan bruges på sjovere ting end benzin til 13kr / literen..

For lavt dæktryk er noget miljøsvineri

En stor undersøgelse fra dækproducenten Bridgestone har vist, at hele 71 % af verdens bilister kører med for lavt dæktryk. Dette betyder som forklaret, at der bruges mere benzin end højest nødvendigt, hvilket uheldigvis også fører til et øget CO2 forbrug!

Helt konkret regnede Bridgestone ud, at omkring 2 milliarder liter brændstof (!!) bliver forbrændt hvert eneste år som følge af for lavt dæktryk på bilen. Dette udmønter sig i næsten 5 millioner tons unødvendig kuldioxid, som gør det endnu sværere for os at holde planeten i ordentlig stand.

Hold dæktrykket optimalt for Moder Jords skyld. Så slipper vi for at betale endnu mere for benzinen, hvis staten pålægger flere miljøafgifter..

For lavt dæktryk er farligt

Des lavere bilens dæktryk er, des større er risikoen også for, at man mister kontrollen med bilen. Dette fører blandt andet til aquaplanning selv på næsten-tørre veje, hvilket potentielt kan lede til ulykker med dødelig udgang.

Bridgestones undersøgelse viste også, at 12 % af de kontrollerede dæk var slidt tilpas meget ned til, at de ved lov burde skiftes. Effekten af et nedslidt dæk er nogenlunde det samme som ved et halvfladt dæk – du ender før eller siden med at miste kontrollen over bilen. Kombinerer man disse to ting, lavt dæktryk og et nedslidt dæk, bliver risikoen naturligvis dobbelt så stor for, at man fuldstændigt mister kontrollen over bilen. Dette var tilfældet for 2 % af personerne i undersøgelse..

Hold dæktrykket optimalt for både din egen sikkerhed, men også for de omkring dig. Alternativet er forfærdeligt..

Få tjekket dæktrykket

Pointen med denne tekst er naturligvis, at du skal huske at tænke en smule over dæktrykket for fremtiden. Sørg for at få tjekket dæktrykket en gang imellem, og at det holder sig så tæt på det anbefalede som overhovedet muligt. En god vane bør være at tjekke en gang i kvartalet eller hvert halve år for at se, om dæktrykket stadigt er, hvor det burde være.

Det anbefalede dæktryk til netop din bil står i instruktionshåndbogen, som du bør opbevare i handskerummet.

Dæk er meget mere end flotte aluminiumsfælge og flot blikfang på sommerdage. For miljøets, pengepungens og sikkerhedens skyld skal du huske dæktrykket! smiley

Som angivet af Vestergaard er det muligt at få tjekket ens dæktryk på de fleste tankstationær og i samme ombæring få pumpet ekstra luft i dækkene. Det behøver ikke at være sværere end dette. :-)
Tak Vestergaard!

 

  • Abonner
  • |
Skrevet d. 20-07-2011 kl. 05:33

Fin artikel, et god tip kan dog være at du kan få fyldt luft og tjekket dæktryk på de fleste tankstationer.

Vestergaard

Point: 130
  • Abonner
Skrevet d. 21-07-2011 kl. 07:55

Du har helt ret, det burde jeg have skrevet - så det har jeg gjort nederst nu. Tak! ;-)

Halfdan Timm

Point: 35
  • Abonner
Skrevet d. 22-07-2011 kl. 02:01

Hej Halfdan,

Kan jeg ikke få dig til at markere dit indlæg som Blog?

Jeg ved desværre der er en fejl i systemet, så når man editere sit indlæg, så skal man vælge om det er et blogindlæg eller et normalt indlæg. Det er på min todo-liste smiley.

Philip

Point: 499
  • Abonner
Skrevet d. 30-07-2011 kl. 15:06

Hey there,

Jeg troede faktisk, at jeg havde markeret det som et blogindlæg - men det er i hvert fald gjort nu! :-)

 

 

Halfdan Timm

Point: 35
  • Abonner

Du skal være logget ind for at svare

Har du ingen konto, kan du hurtigt oprette en konto.

ELLER

Login med din AutoSnak.DK konto

Opret ny tråd

Har du ingen konto?