Anmeldelse af Better Place og Renault Fluenze ZE

Skrevet d.17. august 2011

Tur til Better Place

Better Place mener at de har løsningen på hvordan vi i Danmark kan få indført elbilerne, og derved mindske vores CO2 udledning.

Om løsningen er praktisk og rimelig i pris satte jeg mig for at undersøge. Jeg bestilte derfor tid til en prøvetur i deres Renault Fluenze Z.E. her i august.

Better Places prøvecenter ligger centralt på Stranvejen 60 i København. Deres lokaler stråler af overskud, og at en ikke helt billig designer har været inde over for at designe lokalerne. Det er måske også påkrævet når man prøver at være ’first-movers’ inden for et område, at lokalerne stråler af flot design & kvalitet.

Better Place Center

I løbet af fremvisning blev der fortalt lidt om Better Place og om de visioner de har for at ændre den måde vi kører bil på i dag. I modsætning til f.eks. Tesla mener Better Place at løsningen ikke kun er at lade batteriet op i dit normale strømstik, men at når batteriet er tømt, at det så bliver udskiftet via en af de mange lade stationer som der kommer i løbet af det næste års tid. En demonstration af hvordan udskiftningen af batteriet forgår, kan du se nedenfor.

Det er dog ikke alle bilfabrikanter som (endnu) ønsker at elbilerne skal fungere via. et batteriskifte, og det er derfor kun Renault som Better Place pt. har et samarbejde med. Better Place kunne dog fortælle at de gennem EU prøver at gennemføre en standard til de ladestik og kabler som skal bruges til at oplade bilerne. Derved ville man kunne have et Better Place abonnement (kommer ind på det senere), selvom man ikke har en bil som benytter sig at batteriskifte.

Better Place Batteri Charge Spot

Facts om bilen

Den første bil som bliver lanceret i samarbejde med Better Place, er Renault Fluenze ZE, som vist i videoklippet nedenfor.

Det er en sedan med en længe på 4,748 meter og en bredde på 1,813 meter. Det er derved ikke en lille elbil, som man sikkert kan huske der var i 80’erne, og som man nu kun ser blive kørt oppe på DTU af elbilsentusiaster.  Bilen kan køre ca. 185km på en opladning, på det der svarer til europæisk blandet kørsel. Det er dog langt fra de ca. 500km som Teslaen kan køre på en tank. Jeg blev dog forklaret af Better Place at de sagtens kunne have gjort batteriet større, men derved ville vægten på bilen også være blevet meget større. Det skal ses i sammenhæng med at det batteri som der allerede sidder i bilen vejer lige under 300kg. Bilen har både mulighed for et batteriskifte, men kan også lades via. en af de medfølgende (til 10k) ladestationer som bliver sat op i ens hjem. Hvis du derfor kører under 180km om dagen, vil du meget sjældent behøve at køre forbi en batteriladestation, da du bare kan lade bilen op derhjemme i garagen.

Renault holder udsalg ved lanceringen af Renault Fluenze Z.E til efteråret, hvilket betyder at de ca. 400 første for 208 000 kr får hvad der svarer til Renaults dynamic pakke med i prisen. Pakken kalder de Prime Time og inkluderer følgende:

  •  16” aluminiumsfælge
  • Designpakke (hvad det så end er?)
  • Metallak
  • Tågeforlygter

Til at starte med kan bilen kun fås i 3 farver:

  • Hvid Glacier
  • Blå Energy
  • Grå Platine

Jeg mener også der var lædersæder inkluderet i prisen, men i må ikke hænge mig op på det. Det skal dog siges at de lædersæder som var i den bil vi så, ikke var af samme kvalitet som f.eks. Volvos, men det er også forståeligt når bilen kun koster lige over 200k.

Efter de 400 er solgt kan man købe den næste version som skulle hedde E4, hvor man blandt andet skulle kunne vælge mange flere farver.

Jeg fik spurgt dem om hvordan elbilen var at forsikre, og de henviste mig til bl.a. Tryg som tilbyder 40% rabat i forhold til en tilsvarende bil. Tryg skriver følgende på deres hjemmeside:

Vores erfaring viser, at elbiler udgøre en lavere risiko end gennemsnittet. Derfor tilbyder vi en bilforsikring til elbiler, der er 40 % billigere end for benzin- og dieseldrevne biler. På hybridbiler giver vi 20 % rabat.

De vejledende priser for service for hver 30 000km eller 1 år er på 1410kr, hvilket bestemt ikke er galt.

Infotainment

Som noget specielt bliver Renault Fluenze Z.E leveret med et avanceret infotainmentsystem som bl.a. kan vise dig hvor nærmeste ladestation er, eller planlægge din rute og deri indlægge stop ved diverse ladestationer.

Min oplevelse af bilen

Køreturen var kun på 5 minutter så jeg fik desværre kun et kort indtryk af bilen, som både var let kørt ogRenault Fluenze Z.E havde en utrolig god vende-radius, noget man ikke kan sige om alle nye biler. Speederen var meget harmonisk, og man kunne godt mærke der var godt ryk i bilen, som efter sigende skulle gå 0-100 på 8 sekunder. Jeg var meget overrasket over de utroligt gode køre egenskaber, hvilket dog kunne skyldes jeg havde en hvis skepsis inden køreturen. Motorbremsen var ret kraftig, da den også blev brugt til at oplade lidt på batteriet. Dette forplantede sig dog i en lille hvinen, som jeg godt kunne forstille mig kunne være irriterende i længden.

Motorlyden udeblev og man kunne kun lige høre lidt lyd, som mest kan beskrives som lyden af en turbine. Vi fik dog ikke prøvet at køre mere end 60km/t, og jeg kunne godt tænke mig at se om turbine-lyden ville være blevet større hvis vi havde været ude på motorvejen.

Det virkede som om at Renault havde gjort alt for at holde vægten nede så bilen kunne køre så langt som muligt på en opladning, og man kunne derfor se at nogle af materialerne visse steder var forholdsvist tynde.

Hvordan kommer Better Place til at tjene penge?

Når du køber elbil hos Renault er det meningen du skal købe et abonnement gennem Better Place som derigennem giver dig mulighed for batteriskifte og opladning i garagen. Du kan se et par eksempler på abonnementer på billedet nedenunder.

Better Place Renault Fluenze ZE Abonnement

Hvad Better Place gør smart, er at bilen ikke oplader med det samme når du sætter den til (med mindre du specifikt beder den derom), men kigger på dit køremønster, og derved oplader bilen når strømmen er billigst og der er mindst tryk på elnettet. Det er en god udnyttelse af strømmen, samtidig med det sikkert er en god forretning for Better Place.

Der findes pt. kun en ladestation i gladsaxe, men Better Place vil i starten af 2012 have ca. 19 ladestationer klar, som vist på billedet under.

Better Place Batteriskifte stationer

Laver Renault ikke andre modeller?

Renault Fluenze Z.E er kun første i rækken af elbiler fra Renault. I løbet af 2012 kommer der 3 modeller til, en 2 biler mindre end Fluenze Z.E og en enkelt bil der ligner en transporter (Kangoo).

Renault har oplyst følgende facts om Kangoo:

Renault Kangoo Van Z.E.                                                   
Længde: 421 cm                                                                
Bredde: 183 cm                                                                 
Højde:181 cm                                                                     
Lastvolumen: 3.5m3                                                            
Lastevne: 650 kg.                                                                
Køreklar vægt: 1410 kg
Moment 226 Nm                                                                   
Rækkevidde: 160 km                                                            
Batterier: Faste -opladning 6-8 timer 

Renault Kangoo

Det er vigtigt at bide mærke i at batteriet ikke kan skiftes i denne bil, hvilket virker fuldstændig idiotisk når bilen nu henvender sig til håndværkere som ikke kan nøjes med at køre 160km om dagen. Alene det valg at batteriet ikke kan skiftes, og man kun kan køre 160km om dagen i den, vil sikkert begrænse salget betydeligt.

 

 Konklusion

Jeg tror ikke at elbilen bliver en succes over natten, men det kan man heller ikke forvente. Som first-movers synes jeg BetterPlace virker til at have et godt produkt, om end strømmen og batterierne man kan få leveret af dem er små-dyre.

Jeg kunne meget vel godt selv have været interesseret i Renault Fluenze Z.E. men to ting afholder mig fra at anskaffe den som næste bil:

  1. Jeg bor i københavn, og det er ikke muligt for mig bare at sætte en ellader op, så før de bliver mere udbredte i byerne, tror jeg ikke det er et muligt alternativ til benzin og dieselbilen.
  2. Jeg er vant til en stationcar og jeg synes ikke bagagerummet var vanvittigt stort. Jeg håber derfor at Renault kommer med et alternativ til os som ønsker en større bil, men stadig vil køre grønt.

Hvis du dog bor i hus, og kan nøjes med en sedan, synes jeg bestemt du skal tage ud og få en gratis prøvetur hos Better Place og se om Renault Fluenze Z.E. måske er bilen for dig.  Den både kører godt, er ikke for dyr, samtidig med at du gør noget godt for miljøet.

 

  • Abonner
  • |

Du skal være logget ind for at svare

Har du ingen konto, kan du hurtigt oprette en konto.

ELLER

Login med din AutoSnak.DK konto

Opret ny tråd

Har du ingen konto?