Motorolie viskositet hvad betyder det, og hvad skal jeg hælde på min bil

Skrevet d.14. februar 2012

Her kommer lidt info om motor olie som der er mange der spørger om.

Vi har alle olie i vores motore, og der findes mange forskellige slags og mærker på markedet, og ofte står man som et stort spørgsmålstegn når man kigger hen over hylderne med de mange typer, hvad skal jeg vælge, og hvad passer til min bil, og hvorfor er prisen så forskellig på de forskellige typer.

Start med at se bort fra mærket, det er ligemeget hvem der har lavet olien, om det er en Shell, Statoil, Mobil eller hvad, så er det ligemeget, det der er vigtigt er hvad det er for en olie.

Motorolie er indelt i forskellige slags, Mineralsk, delsyntetisk, fuldsyntetisk.

Mineralsk olie er efterhånden ikke eksisterende mere, men bruges ofte til landbrugsmaskiner som har stort olie forbrug og ikke er så dyrt.

Delsyntetisk olie er stadig brugt til biler, men det er minimalt.

Fuldsyntetisk olie er det vi bruger mest i dag.

Olie er en sliddel, og det er oblatorisk at denne skiftes hvergang bilen skal serviceres, dette kan være hver 15 eller 20.000 km nogle kører "longlife service" her er intervallet 30-50.000 km imellem, der skal også skiftes oliefilter hvergang olien skiftes, da der i olien kommer aflejringer i som filteret så samler op, hvis filteret ikke skiftes kan det med tiden stoppe til, og motoren kan ikke lave olietryk til alle de dele som den skal smørre.

Olien er klacificeret med nogle koder, w10/40 w5/40 w5/30 w0/30 er dem man typisk støder på, og disse koder angiver oliens viskositet, altså oliens tykkelse når den er varm eller kold, det er oliens evne som smørremiddel alt efter temperatur, og vi ved jo alle at motoren er kold når vi starter om morgenen, og bliver efter noget kørsel omk. 90 grader varm.

Hvorfor er der så denne forskel.'

Motorer er simpel mekanik, hvor der er størrer eller mindre tolerancer i de bevægelige dele som kører rundt i motoren, olien udfylder den tolerance der er i de bevægelige dele og smørre dem så de ikke brænder varme, så alt efter hvor små eller store tollerancer motoren er bygget, er det vigtigt at olien kommer hurtigt ud til de dele der skal smørres.

Motore er lavet af forskellige metaller, jern / støbejern, alluminium osv, alle metaller udvider sig i varme, og krymper i ved kulde, her er det vigtigt at olien kan udfylde de ændringer der sker i tollerancerne, vi snakker tollerancer der svinger 100 dele af milimeter, men det er meget vigtigt at olien har samme arbejdsområde som motoren er bygget til.

Derfor er kravene til forskellige motore forskellige, derfor er det vigtigt at motoren får den rigtige olie, motore med små tolerancer kræver typisk den tynde w0/30 eller w5/30 som hurtigt kan komme rundt i motoren og smørre, og ældre motore med større tolerancer kan med fordel kører med en w5/40 som "fylder" lidt mere pga. den er lidt tykkere i kold tilstand.

Hvis en motor har kørt mange km. og der er kommet støj fra de mekaniske dele, kan det nogle gange være en ide at fylde lidt tykkere olie på, hvis støjen kommer fra slid, og dermed større tolerancer end normalt, dette kan afhjælpe problemet i nogle tilfælde.

Så det er vigtigt at du følger fabrikantens anvisninger mht. hvilken olie din bil skal have, det ses i instruktionsbogen til bilen.

Bonus info: Alle olier der sælges i dk er kompatible, dvs. at alle slags / typer kan blandes, så hvis du står og mangler olie, og ikke lige kan få den rigtige, kan du altså godt fylde anden olie på, hellere det end at kører med for lidt, som nødløsning, derefter bør olien skiftes.

Hvis du er i tvivl om hvilken olie du skal bruge, så giv mig info om din bil her i tråden, så kan jeg finde den olie viskositet som passer til din bil.

 

 

  • Abonner
  • |
Skrevet d. 11-03-2012 kl. 03:44

har cruze med en 2,0 m 163 hk

Tipo Estable

Point: 1
  • Abonner
Skrevet d. 11-03-2012 kl. 07:50

Hej Tipo Estable.

En Cruze 2,0 diesel går jeg ud fra, den kører på 0/30 eller 5/30 olie.

Jeg kan desværre ikke se hvor mange liter der skal til.

Wenzel

Point: 784
  • Abonner
Skrevet d. 12-03-2012 kl. 17:31

Som sædvaneligt et fremragende indlæg Wenzel. Du får et point herfra :)

  • Abonner
Skrevet d. 12-03-2012 kl. 20:03

takker :-)

 

 

 

Wenzel

Point: 784
  • Abonner
Skrevet d. 31-07-2012 kl. 21:51

Jeg har en Skoda Fabia, hvilken olie anbefaler du til den?

Malene

Point: 38
  • Abonner
Skrevet d. 01-08-2012 kl. 07:39

Hej Malene.

Fabiaen af ældre årgang skal have en 5/40w olie, og de nyere modeller (dem med vw motor) skal kører med 5/30w olie.

Wenzel

Point: 784
  • Abonner
Skrevet d. 01-08-2012 kl. 18:27

Tak Wenzel. Hvornår begynder de ældre årgange? Min bil mener jeg er fra 2006/2007?

Malene

Point: 38
  • Abonner
Skrevet d. 01-08-2012 kl. 18:27

Tak Wenzel. Hvornår begynder de ældre årgange? Min bil mener jeg er fra 2006/2007?

Malene

Point: 38
  • Abonner
Skrevet d. 01-08-2012 kl. 18:27

Ups indlægget blev vist indsendt 2 gange.

Malene

Point: 38
  • Abonner
Skrevet d. 02-08-2012 kl. 08:05

Så vil jeg anbefale 5/30w olien, den er lidt dyere end de andre, men et godt valg til din model.

Wenzel

Point: 784
  • Abonner
Skrevet d. 03-08-2012 kl. 10:55

Tak tak, det vil jeg huske. Rigtig god ferie :)

Malene

Point: 38
  • Abonner
Skrevet d. 14-04-2014 kl. 13:53

Jeg skal skifte olie i min Ford Fusion 1.4 TDCI.

der står i fabriksoplysningerne som jeg finder på internetsider jeg søger på, at jeg kan(skal) bruge 5w30 olie.
Men jeg har 4 liter 10W40 olie stående jeg gerne vil bruge.
Kan det ødelægge motoren eller skade andre dele i bilen at jeg bruger 10W olien?

Fik i går en besked fra en mekaniker som sagde jeg godt kunne bruge 10W740 olien, men har også hørt far to uekndte folk her på nettet at jeg ikke kan/skal gøre det.

Priiskorn

Point: 1
  • Abonner
Skrevet d. 14-04-2014 kl. 23:01

Rigtigt godt indlæg.
Er der forskel på olier til biler og motorcykler?

  • Abonner

Du skal være logget ind for at svare

Har du ingen konto, kan du hurtigt oprette en konto.

ELLER

Login med din AutoSnak.DK konto

Opret ny tråd

Har du ingen konto?