Fra Volvo 210 til Jaguar SS 100 Replica DEL 5

Skrevet d.25. april 2011

 

Dette er den sidste artikel hvor gæsteblogger Preben Jacobsen, fortæller om hvordan han i løbet af 4½ år, fik forvandlet en Volvo 210 til en Jaguar SS 100. 

Fik du ikke fulgt med fra starten kan du læse første indlæg her.

God Fornøjelse

Mvh.

Autosnak


Tank
Benzintanken, som er skjult inde i det der på den rigtigeJaguar SS 100 Benzin Tank SS 100 er tanken, er fremstillet af to stykker jernplade klippet til og bukket så de dannede to halvdele samlet på midten ved en fals. En god ven som kan det der med at svejse, svejsede alle hjørnerne og falsen sammen. Inden sammensvejsningen blev der svejset skvulpeplader inde i tanken samt flance til benzinmåler.
Efter at den var færdig blev der hældt vand i for at tjekke om den var tæt, det viste sig at der var en lille utæthed som hurtigt blev afhjulpet. Vi brugte vand istedet for benzin for at undgå en eksplosion hvis der skulle svejses igen.


Maling
Da hele bilen var færdigbygget blev den splittet ad, helt ned til den sidste bolt. Alle delene på undervognen, somJaguar SS 100 Maling jo er en gammel bil blev enten sandblæst eller renset med en roterende stålbørste. Rammen som Tommy havde renset og grundmalet med pensel, blev renset af og sprøjtet først med rigeligt grundfyller derefter med sort acryllak, alle delene fra undervognen fik samme behandling.
Karrossen som består af ni dele, samt skærmene fem dele, blev alle lakeret separat, sort på undersiden og rød på oversiden, kølerhjælmen som består af fire dele måtte jeg spænde op på nogle plader så jeg kunne male dem på begge sider samtidig for at undgå kanter fra afdækningen, hvis jeg skulle male en side ad gangen, alene afdækningen mellem over og underside af Jaguar SS 100 Malingkarrossen var et kæmpe arbejde da der jo ikke måtte komme rød farve på det sorte. Der er brugt ca. 25-30 l. maling til det hele, et arbejde som hurtigt kunne være løbet op i 20-30.000 kr. hvis ikke jeg selv kunne lave det, men da jeg har lært at sprøjte var det ikke så svært, kun at det tog lang tid.

 



Samling
Medens alle delene var inde i København for at blive malet, fik jeg gjort garagen ren og malet loftet så der var pæn oJaguar SS 100 Instrumentbordg rent når alle delene kom retur. Fra at have gået i skidt og møg og støv, var det en ren fornøjelse at gå og samle alle delene.
Instrumentbordeter skåret af en fiberplade med valnøddetræ på oversiden, der blev limet en maghoni liste på kanten, det hele har fået fire lag klar acrylak.  Musik skal der til, men da en ny radio ikke passer ind i billedet er den skjult i instrumentbordet. Instrumenterne er nye men i gammel stil, de er sammen med pladen købt i England.
Sidelys, horn, spejle, dørhåndtag, dørlåse, benzindæksel samt trådhjulene er ligeledes købt i England hos Europa Specialist Spares,
se deres hjemmeside.Jaguar SS 100 Horn

 

 

 

 

Jaguar SS 100 Instrumen tbord


 

 

 

 

 

Afgift
Hvis man laver et projekt som mit, er det indlysende, med det afgifts system som vi har i Danmark, at man skal betale fornyet registreringsafgift. Af de første ca. 38.000 kr. skal der betales 105%  og 180% af resten.
Først kørte jeg til toldvæsenet  Hillerød, uden alt det unødvendige udstyr såsom, trådhjul, de nye instrumenter og kaleche, for at de kunne besigtige bilen, tjekke stelnummeret og beregne en foreløbig afgift, på baggrund af det regnskab som jeg forelagde for dem, som bestod af et komplet regnestykke, med bilag, over indkøbte materialer til bygning af bilen. Det samlede beløb var kr. 9.532,00 som let og elegant blev rundet op til kr. 10.000,00, for karrossen, men jeg havde glemt at påføre værdien af undervognen som de fastsatte til kr. 5.000,00. Selv om jeg brokkede mig over beløbets størrelse, som jeg senere beregnede til kr. 2.523,00 for renovering af undervognen, blev det ved kr. 5.000,00.
Senere skulle bilen til endelig vurdering på Enghavevej i København, hvor man fastholdt at det samlede beløb der skulle svares afgift af var kr. 15.000,00, 105% heraf = kr. 15.750,00. Det er mange penge for at udøve sin fritidsbeskæftigelse, men alligevel billigt sluppet.


Nedvejning
For at få ændret vægten på en bil skal men henvende sig til en autoriseret vejer som kan udfærdige de nødvendige papirer.
Da volvo 210 vejer 1100 kg. og jeg have forventning om at den nye bil lå væsentlig lavere, et stykke under 800 kg. for der går grænsen mellem to afgiftstrin, kørte jeg tilJaguar SS 100 Motor Glostrup hvor vejeren lå.
Ved ankomsten blev jeg beordret op på vægten som viste 832 kg. en del mere end jeg havde regnet med. Jeg foreslog at fjerne mine effekter og reservehjulet fra bilen for at komme under 800 kg. men det måtte jeg ikke, altså fjerne hjulet, for han skulle krydse af på sin liste om det var med eller uden reservehjul. Han kunne sikkert se på mig at jeg ikke var så glad for situationen, så han spurgte om jeg ikke lige havde fyldt tanken op, for det skulle nemlig ikke regnes med og sammen med de andre væsker, vand, olie, bremsevæske og sprinklervæske nåede den ned på 775 kg.
Da motorens effekt, af Tommy er anslået til ca. 140 Hk. da det er ham der har tunet den til en gl. volvo 140 som han havde engang, skal hver Hk. slæbe sølle 5,53 kg. Den accelererer fra 0 - 100 på under 8 sekunder.


Syn af færdig bil
Da bilen var færdig til syn, ringede jeg til synsinspektøren og spurgte om de skulle have den til specielsyn, hvor de har bilen i flere dage, eller om jeg skulle stille op til normal syn, efter at have tygget lidt på den, sagde han at jeg bare skulle stille op til normalt syn.
Da jeg ringede til tidsbestillingen spurgte damen om hvilken bil det var, og da der stod volvo 210 på den gamle registreringsattest sagde jeg det.
Da jeg stillede op til syn var jeg i god tid. Jeg holdt og ventede forrest i køen og kunne se hvad der foregik inde i synshallen. Da bilen før mig kørte ud i den anden ende gik assistenten hen med sine papirer og kiggede ud på rækken af biler. Han kiggede ned på  papirerne og ud igen, hvorefter han vendte om og gik uden at kalde mig ind. Jeg måtte hen og banke på for at høre om det ikke var min tur. Nej sagde han for de ventede en Volvo 210. Da jeg forklarede ham sammenhængen sagde han, nå så må du hellere komme ind. Da jeg kørte ind i hallen gik al arbejde i stå og alle kom hen for at se på bilen, en af de andre assistenter gik tre gange rundt om bilen medens han sagde, det var satans, det var satans.
Synsassistenten  tjekkede stelnummer, lys osv. Da han ville sætte sig ind i bilen for at køre den frem til bremsestanden,
sagde jeg til ham, at han hellere måtte tage sine store sikkerhedssko af for ellers kunne han ikke betjene pedalerne, han kiggede på mig og sagde at han aldrig før havde synet en bil med kun strømpesokker på.
Da han holdt ved bremsestanden kom synsinspektøren helt tilfældigt forbi ( han er inspektør for hele Nordsjælland og Roskilde )
da assistenten siger til ham, davs J........ har du set denne bil før ? nej det mente han ikke han havde, men da han så mig var der noget der ringede for ham. Han sagde, den er vel nok blevet flot, hvorefter han gik ind på sit kontor.
Efter at have været oppe på liften kørte assistenten en tur i bilen, normalt kører de kun rundt ude på pladsen for at afprøve bilerne, men i dette tilfælde kørte han uden for pladsen og var væk i over ti minutter, jeg gik og spekulerede over hvor fa..... han blev af, bare der ikke er sket noget. Da han kom tilbage gik han ind til inspektøren og var der inde i næsten ti minutter, hvor jeg gik og tænkte bare der ikke er nogle problemer. Det var der heldigvis ikke, lige bortset fra nogle småting som skulle rettes, fik jeg godkendelses stempel, han påførte ovenikøbet de konstruktive ændringer der var foretaget, på den originale synsattest, for så ville en evt. kommende ejer ikke få problemer med Bilinspektionen som han sagde.


Træf
Når man har brugt 4½ år på at bygge en bil vil man gerne vise den frem så andre også kan se den. Det første træf jeg var til i 1995 sammen med Tommy var det store Valårka træf i Sverige, jeg blev placeret i gruppen med customcars, og fik en placering som nr. 6, ganske flot syntes jeg selv når man tænker på at den skildte sig helt ud fra de andre biler som stadig havde lidt tilbage af volvo.
Året efter var jeg til Klassisk Motorkultur på Klampenborg galopbane, hvor den også fik en flot sølv pokal.
I 1997 var jeg til det store, efter danske forhold, Volvo træf ved Dragsholm slot hvor den fik ærespræmien People's Choices.
I 1998 havde Roskilde 1000 Års' jubilæum, Dansk Veteranbil Klub havde påtaget sig et arrangement de kaldte, 1000 år - 1000 køretøjer, som bestod i at udstille 1000 køretøjer af enhver slags.
Da jeg ikke bor ret langt fra Roskilde syntes jeg det kunne være sjovt at deltage selv om min bil ikke er original i DVK's forstand.
Ved tilmeldingen lagde jeg ikke skjul på at der var tale om en replica, jeg havde tydeligt skrevet SS 100 Replica. Ved ankomsten var der Officials der dirigerede mig og min kone ind på Stender Torvet foran rådhuset, her holdt vi sammen med de store biler såsom Rolls Royce, Jaguar, Mercedes og andre, vi var ikke mere end lige steget ud af bilen da vi blev overfuset af en af arrangørerne som sagde, hvad laver den bastard her? Jeg kunne godt give ham ret i at den ikke rigtig passede ind i billedet, men at det ikke var min fejl, der måtte være nogle i DVK der havde klokket i det, det var han ikke enig i, men jeg havde ikke lyst til at flytte mig.
Ugen efter var der på forsiden af Roskilde Tidende et stort billed af min bil, så er det jeg siger, man behøver ikke at være en "original" for at komme på forsiden.
Der er efter min opfattelse flere niveauer af folk som beskæftiger sig med gamle biler, her kommer de i omvendt rækkefølge.

  1. Dem der køber en færdig renoveret bil. 
  2. Dem der køber en gl. bil, skiller den ad og får delene renoveret, hvorefter de samler den til en færdig bil. 
  3. Dem der køber en gl. bil, skiller den ad og selv renoverer delene, hvorefter de samler den til en færdig bil. 
  4. Dem der køber et byggesæt og bygger en bil op på en given ramme til en færdig Kit Car. 
  5. Dem der selv bygger en bil op på en given ramme til en færdig bil.
  6. Dem der også laver rammen selv, men dem er der sikkert ingen af her i Danmark, for så er der tale om en ny bil som skal igennem hele godkendelses systemet med krasch test, typegodkendelse mm.
  • Abonner
  • |
Skrevet d. 07-05-2011 kl. 09:55

Hej Preben,

Har du planer om at bygge flere biler op fra bunden?

  • Abonner
Skrevet d. 08-05-2011 kl. 09:53

Hej Boro

Nej det har jeg ikke, men jeg roder stadig med gamle biler, nu da jeg er gået på efterløn så bliver der formegentlig mere tid til det?????

Preben

Point: 15
  • Abonner
Skrevet d. 14-08-2011 kl. 21:42

hej preben

min ss100 1937 bygget på en 1974 ford mustang er nu helt klar og flot renoveret,  og køre som en drøm (stadigt på americanske papir)

rammen/bilen er bygget på classic & antiques fabrik i usa. rammen ligner utroligt meget din ramme.  men jeg kan ikke finde typen på rammen. ?   og jeg ved faktisk intet og om disse ting.

er der mulighed for at få din hjælp. evt lokke dig til at kigge lidt på den en dag?

mvh

alex

 

Alex Soza

Point: 3
  • Abonner
Skrevet d. 14-08-2011 kl. 21:53

Hej Alex,

Det lyder som et spændende projekt. Har du ikke mulighed for at smide et par billeder op?

/Philip

Philip

Point: 500
  • Abonner
Skrevet d. 14-08-2011 kl. 23:22

Hej Alex

Inden jeg siger ja til at komme og se på din bil, ville det være rart at vide hvor du bor, hvis det ikke er for langt væk kommer jeg gerne.

MVH Preben

Preben

Point: 15
  • Abonner
Skrevet d. 15-08-2011 kl. 00:46

hey igen preben

bilen står på møn .. men min ss100  kan køre og køre gerne på sjælland. så den mulighed er der også.

ss100 jag replica

Alex Soza

Point: 3
  • Abonner

Du skal være logget ind for at svare

Har du ingen konto, kan du hurtigt oprette en konto.

ELLER

Login med din AutoSnak.DK konto

Opret ny tråd

Har du ingen konto?